Trudnoća i porod

Kako zdravo jesti u trudnoći, a ne udebljati se

Autor: "Bebe i mame"
02.02.2018 18:18
A
A
A

Prehrana u trudnoći ima vrlo važan utjecaj na ishod trudnoće, posebno tjelesnu masu novorođenčeta. Bebe s niskom porođajnom težinom izložene su većem riziku od iznenadne smrti i teškoća u razvoju, a takvu djecu najčešće rađaju neuhranjene majke.

Zato se u trudnoći neophodno pravilno hraniti. Iako je ranije smatrano da posebnu pažnju treba posvetiti u drugoj polovini trudnoće, kada plod počinje značajnije dobijati na masi, novija istraživanja pokazuju da je ishrana važna i tokom prvih mjeseci trudnoće, ali i u periodu prije začeća.

Učestalost pojave osjećaja gladi i unos hrane rastu u ranoj trudnoći kod velikog broja trudnica. To se događa jer su žene biološki programirane da stvaraju zalihe unaprijed. Porast tjelesne mase može biti i viši od očekivanog zbog pokušaja otklanjanja neugodne mučnine i povraćanja hranom.

Ljekari i nutricionisti tvrde da su čula kod trudnica pojačana i da ona uzrokuju izraženiji miris i okus hrane, koji je nakada bolji, a nekada lošiji, što uzrokuje jutarnje mučnine i povraćanja.

Zatvor je vrlo česta popratna pojava u trudnoći, posebno u posljednja tri mjeseca. Ovo neugodno stanje utječe i na apetit, a onda i na adekvatan količinski i nutritivni unos hrane. Ženama koje pate od zatvora preporučljivo je da u organizam unose više vode, hrane bogate vlaknima te suhog voća (šljive) i mekinja.

Trudnice bi svoju prehranu trebale zasnivati na povrću, voću, cjelovitim žitaricama, nemasnom mesu i ribi, a po potrebi i u dogovoru s liječnikom i određene vitaminske preparate namijenjene trudnicama. Naravno, nikako ne treba zaboraviti folnu kiselinu koju je dobro uzimati nekoliko mjeseci prije začeća. Žena koja planira trudnoću trebala bi znati:

* Da ne smije preskakati obroke ili biti na dijeti;

* Obavezno unositi 400 mcg folne kiseline dnevno;

* Potpuno se odreći alkohola, a kofein ograničiti ili svesti na minimum.

Šta i koliko

Volumen krvi se kod trudnica poveća za 50 posto. Kako bi se osigurala dodatna krv potrebna za rast fetusa, tijelu su potrebne dodatne količine vode, vitamina B12 i željeza. Zbog povećanja volumena krvi, bubrezi ne rade optimalno te se neki nutrijenti izlučuju urinom. Neadekvatna funkcija bubrega otežava otklanjanje suvišne vode iz organizma, zbog čega otječu zglobovi i noge.

Za normalan rast i razvoj fetusa, buduća majka treba i dodatne količine svih esencijalnih nutrijenata.

* Proteini: Moguće ih je osigurati unosom namirnica poput soje, nemasnog mesa i ribe, jaja i mliječnih proizvoda.

* Masti: Unos masti ne bi trebao prelaziti 30 posto ukupnog energetskog unosa. Trudnice trebaju jesti mnogo hrane koja sadrži omega-3 masne kiseline (masna riba i orašasti plodovi, sjemenke lana). Ove masnoće važne su za razvoj mozga i nervnog tkiva fetusa.

* Folna kiselina: Izvori folne kiseline su zeleno lisnato povrće, džigerica, kvasac i grah. Adekvatnim unosom folne kiseline postotak oštećenja nervnog sistema novorođenčeta smanjuje za 48 do 80 posto.

* Vitamin B12: Ovaj vitamin učestvuje u formiranju crvenih krvnih ćelija, a sadrže ga namirnice životinjskog porijekla.

* Vitamin B6: Može smanjiti simptome mučnine i olakšati depresiju koja se javlja u trudnoći.

* Željezo: Željezo je potrebmo za proizvodnju hemoglobina, koji prenosi kisik u crvenim krvnim ćelijama. Nivo željeza u krvi treba kontrolirati jer su anemije u trudnoći vrlo česte. Najbolji izvor željeza je crveno meso, ali i bobičasto voće.

* Cink i magnezij: Unos ovih minerala moguće je osigurati hranom (orašasti plodovi, meso, plodovi mora, soja, žitarice).

* Vitamin A: Trudnice nemaju povećane potrebe za vitaminom A, koji u prevelikoj mjeri može biti opasan po fetus. Trudnica ne bi trebala unositi više od 7.500 RE vitamina A dnevno.

* Kalcij: Kalcij je potreban za razvoj skeleta fetusa i za očuvanje rezervi majke.

* Voda: Potrebe za vodom povećane su tokom trudnoće pa bi buduća majka trebala popiti osam do deset čaša dnevno.

Važno

* U prva dva mjeseca trudnoće žena bi trebala dobiti jedan do dva kilograma tjelesne mase.

* Trudnice trebaju unositi dodatnih 300 kalorija dnevno.

* Masti ne bi smjele premašiti 30 posto ukupnih kilokalorija.

* Žene koje su normalno uhranjene trebaju povećati svoju tjelesnu masu za 12 do 18 kilograma.

* Žene koje na početku trudnoće imaju povećanu tjelesnu masu trebaju se zadržati na povećanju tjelesne mase od osam do 12 kilograma.