RAST & RAZVOJ

Šta nauči beba od rođenja do 2. godine

Od refleksne bebe do hodanja, pričanja, razmišljanja o vlastitim potrebama, sklonostima i zaziranjima

Avaz.ba

7.9.2017

U prva 24 mjeseca života maleni prolaze veoma dugi put - ispratimo to putovanje od novorođenčeta do dvogodišnjaka.

Ljudi često smatraju novorodenče "bespomoćnim", a, ipak, beba je mala loptica životinjskih refleksa, do ograničenog stepena čak sposobna i za samoodbranu. Beba se trza na glasne zvukove ili jarka svjetla. U odgovor na iznenadnu buku ili dodir izbacuje ruke i noge prema van. Rovat će uokolo za bradavicom i sisati je.

Ako maramica padne na bebino lice ona će je zbaciti mlatarajući rukama i glavom. Ako ih se draška, bebine će ručice i nogice hvatati. Beba će napraviti pokrete koračanja ako je držite uspravno i pokrete plivanja ako je držite polegnuto u vodi.

I ostatak ponašanja novorodenčeta je sličan kao u životinja: Ono poskakuje, trza se, nasumce lamata rukama i nogama, ruke su mu stisnute u čvrste male šake, plače i ispušta meke grlene glasove, mljacka i tepa, njegove oči mogu pratiti pokrete, ali samo nekoliko centimetara od njegovog lica i spava 80 posto vremena.

S mjesec - voli meko i slatko

Četiri sedmice nakon rođenja, pokreti ruku, nogu i tijela još su trzavi i nasumični, ali beba počinje opažati uzorke velikih kontrasta, čuti i odgovarati na glasove gledanjem ili oglasujući se i namjerno plakati da bi privukla pažnju.

Raspoznaje i više voli meke predmete, ne hrapave, nježno rukovanje, ne grubo, i slatke mirise, ne gorke ili trpke i osobito cijeni blago obraćanje.

S četiri mjeseca - guguće i brblja

Bebine draži su sada vidljive, zajedno s njenim sposobnostima u razvoju. Može podići glavu i trup i osloniti se na ruke, po volji se ritati i istezati noge, promišljeno otvarati i zatvarati šake, stajati kad je poduprta, zanjihati viseće predmete i grabiti, tresti i žvakati male igračke.

Njen vid je sada sazrio i može pratiti predmete na velikoj udaljenosti. Zavodljivo se smije kad je se škaklja, govori joj se ili mazi, te skviči, guguće i brblja.

Uz malo potpore može sjesti i to je oslobađa za žvakanje i igranje vlastitim ručicama, prstićima, nogicama i palcima.

Provodi sate, svog sada duljeg budnog vremena u isprobavanju dodira, okusa i kretanja i padanja predmeta.

Voli blagu muziku i obično voli pljeskati i ritati se u kadi. Ima raspon raspoloženja i načina da privuče i zadrži roditeljsku pažnju i također odgovara na njihova raspoloženja.

S osam mjeseci - lupa, grebe, baca

Beba se sada počinje nametati, vičući da privuče pažnju, puzeći i gmizeći po kući, dižući se uz namještaj u uspravan položaj i istražujući igračke i predmete trešenjem, lupanjem, grebanjem, bacanjem, gaženjem ili ispuštanjem da bi vidjela i čula kako se ponašaju.

Može dobro ciljati kada dosiže i hvata i sada može skupiti prste i palce da bi uhvatila sitne predmete - recimo bobice ili komadiće jabuke s poslužavnika.

Ima poriv da govori nizove slogova, brblja neprestano s bilo kojim prijateljskim sugovornikom i izgovara svoje prve, jednu ili dvije, riječi.

Njezina rastuća pozornost i svjesnost dopuštaju joj da raspoznaje poznate igračke, glasove, lica - uključivši svoje vlastito u ogledalu - i kao posljedica, da otkriva i plaši se neznanaca.

S godinu - pažljivo sluša i oponaša

S prvim rođendanom djetetov svijet postaje veći, jer usavršava svoje munjevito puzanje, teturanje na dvije noge i jedan ili dva koraka hodanja bez pomoći. Njegova je vještina porasla tako da može naslagati nekoliko kocaka, staviti manje igračke u veće i ponovo ih istresti.

Može piti iz čaše, češljati vlastitu kosu, brbljati u dječji telefon, olovkom šarati po papiru i ima omiljene lutke, lopte, kamione i druge igračke. Prvi put može gledati kako se mali predmeti sakrivaju ispod tkanine, zatim posegnuti ispod i naći ih.

Počinje razumijevati simbole, može pokazati na sliku ptice ili mačića i u skladu s time cvrkutnuti i mijauknuti. Razumije jednostavne naredbe kao: "Daj mi loptu!" ili "Ne jedi to!" i naučilo je povremeno odgovarati odlučno odmahujući glavom i inzistirajuci: "Ne!"

Ono pažljivo sluša izgovorene riječi i pokušava ih oponašati i otkrilo je veliku zabavu u ispitivanju maminih i tatinih reakcija kada plače, odbija njihove zahtjeve ili baca nešto po sobi.

S osamnaest mjeseci - gura, vuče, kotrlja

Sada maleni postaje neprestano pokretna mašina sa samosviješću. Oduševljeno otkriva kvake na vratima, prekidače za svjetlo, tipke na telefonu, električne utičnice, košare za smeće i ladice.

Uči se popeti na niski namještaj i stolice, prvo na rukama i koljenima, zatim na dvije noge. Može sjesti na nisku stolicu, ali mnogo više voli hodati, kruto trčati ili skakati, saginje se da pokupi stvari, zatim ih poteže, gura, vuče ih ili ih kotrlja uokolo, ili veselo pljuska vodom ili razbacuje pijesak.

U tihim trenucima, može umetati kocke i klinove u slične oblike, slušat će pjesmice ili rime kraće vrijeme i uz to nesavladivo mrmljati, pjevušiti, njihati se, poskakivati ili plesati.

Obično zna šta želi i pokazuje na to ili vuče ono što želi, na primjer knjigu koju želi gledati ili hoće da mu se čita; veliku loptu koju želi kotrljati i hvatati po podu, kasetu koju želi da mu svira, ili kaput, sa značenjem "Hoću vani!".

Ljupko je, voli pažnju i razumije desetke riječi, uključivši nazive za nos, uši, prste i druge dijelove tijela, kao i svoje ime i imena drugih članova porodice.

Voli biti od pomoći, oponašajući kućne poslove, okrećući stranice knjige, hraneći se rukama, šoljom i kašikom i skidajući odjeću - ponekad u nezgodnim trenucima.

Ali, njegova samosvjesnost se može obrnuti u narcizam, gnjev ili udaranje drugog djeteta koje posegne za njegovom igračkom ili neslaganje sa svojim roditeljima ili dadiljom.

S dvije godine - povučeno ili agresivno, otvoreno ili podozrivo

Uprkos reputaciji "užasne druge godine", do djetetova drugog rođendana ćudljiva raspoloženja mogu početi jenjavati ako roditelji nauče kako s njima djelotvorno postupati. To pomaže malome da počne učiti mjere samokontrole.

Djetetov obogaćeni rječnik, također, neizravno pomaže, jer uči izražavati svoja osjećanja i potrebe riječima umjesto isključivo postupcima i sirovim osjećanjima.

Do sada će, vjerovatno, imati govorni rječnik od barem 50 riječi, razumjeti većinu imena predmeta iz svoga dnevnog života i znati mnoge riječi za aktivnosti (igra, spavanje, vožnja u autu), osjećanja (sretan, tužan, ljutit) i tjelesna stanja (umoran, budan, gladan). Dvogodišnje dijete je po prirodi zaokupljeno sobom i usmjereno na sebe, želi svoje vlastite stvari na vlastiti način i želi sve napraviti samo, čak i ako nije sigurno kako.  

Ti izrazi neovisnosti u porastu mogu biti od pomoći kada dijete ide u svijet vrtića i obično su popraćeni nastupanjem sadašnjeg i budućeg temperamenta: povučeno, agresivno, otvoreno, srdačno, podozrivo.

U 24 mjeseca maleni je prošao veoma dugi put - od refleksne bebe-životinje do hodanja, pričanja, razmišljanja o vlastitim potrebama, sklonostima i zaziranjima.

Na ovom stepenu on ima temelje osobnosti koji će utjecati na to s kim će se sprijateljiti, kako učiti, kako doživljavati sebe tijekom djetinjstva kao i na veliki dio njegova zrelog karaktera.


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.